Līdzatkarība – paaudžu mantojums
Līdzatkarība attiecībās, tā netiek uzskatīta par psihisku traucējumu,
bet gan par psihes attīstības krīzi, kuru psihe cenšas pabeigt pie pirmās
iespējas jau pieaugušā vecumā.
Kas ir līdzatkarīgas
attiecības? Kā tās veidojas? Kādas grūtības tās nes sev līdzi? Kā sevi pasargāt
no iekrišanas līdzatkarīgu attiecību tīklos? Visus šos jautājumus esmu uzdevusi
sev pati, jo būtībā 98% no sabiedrības skar šis jautājums, tādēļ ka
līdzatkarīgas attiecības ir mūsu kultūras sastāvdaļa, kura no paaudzes paaudzē
tiek nodota caur mūsu ģimenes audzināšanas metodēm un savstarpējām attiecībām
ģimenē.
Līdzatkarība veidojas kā
sekas nepabeigtam bērna psiholoģiskās atdalīšanās procesam bērnībā (aptuveni
līdz 12 gadu vecumam). Lai bērns veiksmīgi “psiholoģiski piedzimtu”, ir nepieciešams,
lai bērna dzīves pirmajās 24 h starp māti un bērnu, kā arī starp tēvu un bērnu
izveidotos saikne (bērns tiek ņemts rokās, glāstīts, mīļots). Ja saiknes izveidošanās
šajā laikā ir traucēta, ir iespējams saikni izveidot arī vēlāk, taču tas prasīs
vairāk laika un enerģijas no vecāku puses. Galvenā doma ir – ka sākotnēji, kad
bērns ir mazs, vecākiem ir veiksmīgi jāpievienojas bērnam, apmierinot bērna fiziskās
un emocionālās vajadzības, un līdz bērna 6 gadu vecumam pakāpeniski jāatvienojas,
dodot viņam lielāku patstāvību, lai turpinātos bērna psiholoģisko izmēģinājumu
fāze, kur bērns eksperimentē ar tuvību un attālumu attiecībās ar vecākiem, bez
grūtībām virzoties uz priekšu un atpakaļ. Tas nozīmē, ka bērns bez sarežģījumiem
saņem uzmanību no vecāku puses, kad izrāda tādu nepieciešamību, un var
novērsties no vecāku uzmanības bez pārmetumiem un prasībām no vecāku puses,
droši attālinoties no vecākiem citā virzienā.
Ja šajā procesā rodas grūtības
ar vecāku pievienošanos vai atvienošanos, rezultātā veidojas līdzatkarības
fenomens. Grūtības varētu radīt vecāku trauksme no savienošanās ar bērnu (var
rasties izjūta, ka bērna vajadzības pilnībā pārņems vecākus tā, ka nepaliks
vieta viņu pašu vajadzību apmierināšanai) vai arī, ja pievienošanās ir
izdevusies veiksmīgi, var parādīties trauksme atdalīšanās stadijā, kur vecākiem
var rasties izjūta, ka bērns viņus pametīs, tādēļ bieži vien vecāki translē
bērniem pretrunīgus vēstījumus, kuri traucē bērna normālai attīstībai. Var
gadīties, ka grūtības rodas abos iepriekš minētajos posmos. Kad bērns emocionāli
atdalās no savas ģimenes, pirmos pāris gadus ļoti būtisks ir vecāku atbalsts un
emocionālā klātesamība, lai bērns neieslīgtu emocionālā līdzatkarībā. Tas
nozīmē ļaut bērnam eksperimentēt, piedzīvot dažādas situācijas un spēt
uzklausīt bez pārlieku liela satraukuma, atbalstīt, kad tas nepieciešams.
Ja bērnībā šis process
nav noritējis pietiekami veiksmīgi, pastāv liels risks, ka cilvēkam būs vēlme pieaugušo
attiecībās uzņemties nesamērīgi lielas rūpēs par otra personīgajām vajadzībām.
Piemēram, vīrs uzņemas darboties ar finansēm, sieva gādā par saimniecību mājās,
taču visu darbību pamatā ir trauksme, ka pretējā gadījumā otrs partneris var
pamest vai vilties, un šī trauksme bloķē paust savas patiesās jūtas. Un cita
situācija – abi partneri ir spējīgi parūpēties paši par sevi pilnā apmērā, taču
dala pienākumus, par tiem iepriekš vienojoties, – šo attiecību formu sauc par
sadarbību, un tādā veidā tiek veidotas savstarpēji atkarīgas attiecības, kas ir
pretējas līdzatkarīgām attiecībām.
Kā jau iepriekš minēju, viena
no līdzatkarības izpausmēm ir grūtības izjust un paust savas emocijas. Vienīgais,
ko līdzatkarīgais reizēm sev ļauj izpaust, ir „kašķīgās” emocijas, kuru laikā viņš
savas emocijas izreaģē, vainojot citus cilvēkus sev apkārt. Tas līdzatkarīgajam
palīdz nomaskēt dziļākus un patiesākus pārdzīvojumus. Līdzatkarīgie ļoti maz
zina par savām jūtām. Mēs kopumā sabiedrībā pārspīlējam mūsu racionālā prāta
funkcijas un faktiski ignorējam mūsu emociju funkcijas. Mūsu emocijas ir mūsu
iekšējie orientieri, kas mums parāda, kas mums ir svarīgs un nozīmīgs, lai
veiksmīgi pieņemtu lēmumus savā dzīvē. Pastāv piecas pamatemocijas:
1. Dusmas – dabiska reakcija, kad jūsu pamatvajadzības vai vēlmes nav
apmierinātas. Cilvēki var neļaut sev izpaust dusmu emocijas vai baidīties tās
izpaust.
2. Bailes – dabiska reakcija, kad apzināmies fiziskas vai emocionālas
briesmas. Cilvēki var neļaut sev izjust bailes, baidoties zaudēt spriestspēju.
Cilvēki var izmantot bailes, lai maskētu dusmas.
3. Skumjas – dabiska reakcijas uz cilvēka, lietas vai attiecību (reālu
vai iedomātu) zaudējumu. Tā ir svarīga atteikšanās daļa no tā, kam cilvēks ir
pieķēries.
4. Satraukums – dabiska reakcija, kad cilvēks sagaida kaut ko patīkamu,
nezināmu vai izaicinošu. Bailes un satraukums ir cieši saistīti savā starpā.
Dažiem bērniem ir bijis liegts izpaust satraukumu.
5. Laime vai prieks – dabiska apmierinājuma reakcija, kad cilvēks saņem
kāroto, nepieciešamo vai efektīvi kaut ko realizē. Daudzi cilvēki nezina, ka
var būt efektīvi un laimīgi.
Ciešanas parasti ir
slēptas bailes vai dusmas, kuras cilvēks neļauj sev izjust. Ir svarīgi pareizi
atpazīt savas emocijas un iemācīties tās izmantot kā informācijas avotu lēmumu
pieņemšanā. Emocijas un jūtas ir dabiska un normāla reakcija uz cilvēka
pārdzīvojumiem. Bez savu emociju pilnīgas apzināšanās cilvēki zaudē spēju
patiesi un dziļi izjust savu dzīvi.
Līdzatkarības grūtības
pieaugušā vecumā var radīt ilgstošas grūtības ģimenes attiecībās, darba jomā
(kā viens no izdegšanas sindroma cēloņiem) un daudzās citās dzīves jomās. Tas
kopumā pazemina labklājības līmeni ikdienā, rada paaugstinātu stresu un
ciešanas. Šajā gadījumā viens no risinājumiem var būt lēmums par palīdzības
meklēšanu pie speciālistiem: psihologa vai psihoterapeita.
Terapijas galvenais
uzdevums būs izstrādāt nepabeigtās savienošanās un atdalīšanās stadijas. Atveseļošanās
process būs veiksmīgs, ja klientam būs vēlme mainīties, drosme aplūkot savu
dzīvi citādākā gaismā un gatavība lūgt palīdzību. Terapijas procesā būs
nepieciešams nodibināt līdzvērtīgas, uzticēšanās pilnas attiecības, kur klients
būs gatavs strādāt patstāvīgi un uzņemties atbildību par saviem lēmumiem,
mācīsies no jauna just savas emocijas, apzināsies savas vajadzības un mācīsies
tās apmierināt.
Klīniskais psihologs
Viktorija Zariņa
Materiāls sagatavots pēc:
Берри Уайнхолд, Дженей Уайнхолд (2002 ) “Освобождение от созависимости”.
Kurš ir atbildīgs par manu labsajūtu?
Katrs
cilvēks visticamāk kaut reizi dzīvē sev ir uzdevis jautājumu, kā kļūt laimīgam.
Psiholoģiskā un subjektīvā labklājība ir plaši pētītas dažādās psiholoģijas jomās,
visbiežāk pozitīvās psiholoģijas virzienā. Daudzi pētnieki ir mēģinājuši
definēt, kas tad ir laimes un labklājības izjūta. A. Kempbels 1976. gadā
uzskatīja, ka apmierinātība ar dzīvi atspoguļo cilvēka uztverē atstatumu līdz personīgo
mērķu realizācijai – cik tālu vai tuvu cilvēks redz iespējas realizēt savas
ieceres. Savukārt N. Bredberns uzskatīja, ka labklājību veido
balanss starp negatīvajām un pozitīvajām emocijām. Viņu galvenokārt interesēja,
kā cilvēki tiek galā ar ikdienas grūtībām. Rodžers (Roger, 1961) saviem pētījumiem
veltīja aptuveni 60 gadus un visbeidzot psiholoģisko labklājību apzīmēja ar
izdevušos dzīvi. Viņš ticēja, ka katram ir jātiecas kļūt par harmoniski
funkcionējošu personu, kura ir atvērta pieredzei, tic sev un pilnveidojas savas
dzīves laikā.
Psiholoģijas
profesore Kerola Rifa savos agrākajos pētījumos (Ryff, 1989) identificēja
psiholoģiskās labklājības pamataspektus: autonomiju, prasmi īstenot ikdienas
vajadzības, pozitīvas attiecības ar citiem, dzīves mērķa izjūtu, personības
izaugsmi un sevis pieņemšanu. Rifa koncentrējās uz psiholoģiskās labklājības
definēšanu un izmērīšanu. Darba rezultātā viņa nonāca pie 6 laimes
pamatprincipiem.
Princips |
Izteikta apmierinātības izjūta |
Izteikta neapmierinātības izjūta |
Sevis pieņemšana |
Pozitīva attieksme pret sevi, sevis dažādo īpašību
(pozitīvās un negatīvās) apzināšanās, pagātnes pieredzes pozitīva izjūta. |
Neapmierinātība ar sevi, vilšanās pagātnes
notikumos, neapmierinātība ar kādu no piemītošajām īpašībām, vēlme būt
citādākam nekā ir pašlaik. |
Pozitīvas attiecības ar citiem |
Siltas, apmierinošas, uzticības pilnas attiecības ar
citiem, ņem vērā citu vajadzības, ir spējīgs uz citu cilvēku izpratni,
emociju paušanu un tuvību attiecībās, izprot attiecību mijiedarbības
pamatprincipus. |
Vēsas attiecības ar citiem, grūtības būt atvērtam un
maigam, raizes par citiem, izolētības izjūta, augsts stresa līmenis tuvās
attiecībās. |
Autonomija |
Izteiktas spējas pieņemt lēmumus par savu dzīvi,
neatkarība, spējas stāties pretim sabiedrības spiedienam, uzvedību regulē
iekšējie mērķi un nodomi. |
Vēlme atbilst citu cerībām un gaidām, citu vērtējumi
un spriedumi ietekmē svarīgu lēmumu pieņemšanu, pakļaujas sabiedrības
spiedienam. |
Prasmes īstenot ikdienas vajadzības |
Ir prasmes organizēt ikdienas notikumus savā dzīvē,
efektīvi izmanto dzīves dotās iespējas, ir spējas izvēlēties vai radīt
apstākļus personisko vajadzību apmierināšanai. |
Grūtības organizēt savu ikdienu, izjūta, ka nav
spējīgs ietekmēt vidi ap sevi, vāji izmanto dzīves sniegtās iespējas. |
Dzīves mērķa izjūta |
Jēgas esamība un virziena izjūta dzīvē, uzskats, ka
jēga ir gan pagātnei, gan nākotnei, ir mērķi un iemesli dzīvot. |
Dzīves jēgas neesamība, maz dzīves mērķu, nav dzīves
virziena izjūtas, nesaskata dzīves pagātnes jēgu, nepastāv uzskati, kas
piešķir dzīvei jēgu. |
Personības izaugsme |
Izjūta par nepārtrauktu pilnveidošanos, saredz savu
izaugsmi, ir atvērts pieredzei, ir izjūta par savu spēju izmantošanu,
palielina sevis apzināšanos un pilnveidojas. |
Personīgās stagnācijas izjūta, izjūt garlaicību un
neieinteresētību ikdienā, izjūta, ka nespēj mainīt savu attieksmi vai
uzvedību. |
Subjektīvā labklājība, pēc zinātnieku domām, ir līdzsvara punkts starp cilvēka resursiem (spējām un talantiem) un dzīves izaicinājumiem (grūtībām un sarežģījumiem).
Atkārtojam semināru vecākiem "Bērns neklausa! Ko darīt?"
Laiks: Sestdiena, 2018.gada 17.novembris, 13:00-16:00
Vieta: Mežciems, Eizenšteina iela 29, 3. stāvs
Nodarbību vadītajās: klīniskais psihologs Viktorija Zariņa un klīniskais psihologs Jekaterina Semdjankina
Dalības maksa 10 EUR.
Pieteikšanas un sīkākā informācija: viktorija.zarina@gmail, vai pa tālruni: 27790709
Sākas bērnu emocionālās audzināšanas vecāku apmācības grupa
Nodarbību sākums: 08.11.2018., pl.18.00
Nodarbības vadīs: klīniskais psihologs Viktorija Zariņa un klīniskais psihologs Jekaterina Semdjankina
Pieteikšanās: [email protected], vai Jekaterina t:27501020
Ja Jūs audzināt bērnu vecumā līdz 7 gadiem, un Jums ir radušies jautājumi par bērna audzināšanu, šī ir iespēja iesaistīties vecāku apmācības grupā, lai labāk izprastu sava bērna uzvedību un iemācītos to vadīt reizēs, kad bērns ir patvaļīgs, nepaklausīgs vai agresīvs.
BEA programmas mērķi:
- veicināt bērna uzticēšanos,
- mazināt trauksmi,
- nostiprināt pašcieņu,
- attīstīt saskarsmes iemaņas,
- veicināt bērna iesaistīšanos dažādās aktivitātēs,
- sekmēt attiecības ar vienaudžiem,
- veicināt emociju pašregulāciju,
- uzlabot bērnu un vecāku attiecība
Līdz 7 gadu vecumam bērnā veidojas kritiski svarīgu prasmju un spēju pamati, kas spēcīgi ietekmēs viņa turpmāko personības attīstību. BEA programma ietver 10 soļus, no kuriem katrs ir veltīts atsevišķai tēmai, kura ir īpaši svarīga veiksmīgai bērna emocionālajai attīstībai.
Apmeklējot nodarbības, vecāki sapratīs, kā bērna uzvedība ir atkarīga no viņa rakstura un īpatnībām, kā tikt galā ar dažādām situācijām.
Katrā nodarbībā vecākiem tiek sniegta informācija par attīstības īpatnībām un audzināšanas principiem, lai veiksmīgi mainītu bērna uzvedību. Citu grupas dalībnieku pieredze un atbalsts palīdz pielietot praksē uzvedības stratēģijas un uzlabot saprašanos ar savu bērnu.
Nodarbības notiek reizi nedēļā 10 nedēļu garumā, un katrs solis ir veltīts kādai svarīgai tēmai.
1. Izpratne par bērna attīstību un temperamentu
2. Kā veicināt ķermeņa kontroli un pozitīvu pašvērtējumu
3. Kā veicināt drošu piesaisti
4. Kā veicināt bērnos spēlēšanos un fantāziju
5. Kā veicināt valodas un komunikācijas spējas
6. Kā veidot pamatu pozitīvam pašvērtējumam
7. Disciplinēšanas metodes, kas veicina pašregulāciju, attīsta sirdsapziņu un morālo uzvedību
8. Kā veicināt emociju pašregulāciju
9. Kā veicināt koncentrēšanos, plānošanu un problēmu risināšanu
10. Kā veicināt sociālo kompetenci, empātiju un gādīgumu
NODARBĪBU GRAFIKS
1.nodarbība – 8.novembrī (Bērna attīstība un temperaments)
2.nodarbība – 15.novembrī (Bērna ķermeņa kontroles un pozitīva ķermeņa pašvērtējuma veicināšana)
3.nodarbība – 22.novembrī (Drošas piesaistes veidošanās)
4.nodarbība – 29.novembrī (Bērna spēlēšanās un fantāzijas attīstības veicināšana)
5.nodarbība – 6.decembrī (Valodas un komunikācijas prasmju attīstība)
6.nodarbība – 13.decembrī (Pozitīva pašvērtējuma veicināšana)
7.nodarbība – 20.decembrī (Disciplinēšanas metodes, kas veicina emociju pašregulāciju un sirdsapziņas attīstību)
8.nodarbība – 27.decembrī (Emociju pašregulācija)
9.nodarbība – 3.janvārī (Koncentrēšanās, plānošanas un problēmu risināšanas prasmju attīstības
veicināšana)
10.nodarbība – 10.janvārī (Sociālās kompetences, empātijas un gādīguma attīstības veicināšana)
Maksa par pilnu kursu ir 110 EUR. Samaksa tiek veikta divās daļās (pirmā daļa pirmajā nodarbībā, otrā daļa - trešajā nodarbībā).
ATLAIDES
- Maksājot par visu kursu pirmajā nodarbībā - maksa 100 EUR.
-Ja kursu apmeklēs abi vecāki - otram vecākam atlaide 50%. Viņam ir arī iespēja apmeklēt nodarbības izlases kārtībā un apmaksāt katru nodarbību atsevišķi, maksājot 5 EUR.
Maksājot par katru nodarbību atsevišķi - cena 13 EUR.
SECĪGI APMEKLĒT VISAS NODARBĪBAS VIENAM NO VECĀKIEM IR ĻOTI SVARĪGI
Nodarbības notiek: 18.00, ceturtdienās (10 reizes)
Ilgums: 2.5 st.
Darba valoda: latviešu
Vieta: Eizenšteina iela 29, 3.stāvs
Ir iekļauti izdales materiāli un kafijas pauzes!
Bezmaksas seminārs "Bērns neklausa! Ko darīt?"
Laiks: Sestdiena, 2018. gada 13. oktobris at 12:00 – 15:00
Vieta: Rīga, S. Eizenšteina iela 29, 3.stāvs
Reģistrēšanās: rakstot uz e-pastu: [email protected], norādot savu vārdu un tālruņa numuru. Ja semināru paredzēts apmeklēs vairākiem cilvēkiem, tad lūgums norādīt arī cilvēku skaitu.
Panikas lēkmes tuvplānā
Mūsu laikmeta viens no
izplatītākajiem traucējumiem ir panikas lēkmes. Par panikas lēkmēm sauc pēkšņas
intensīvas bailes vai diskomfortu savienojumā ar vismaz 4 vai vairāk sekojošiem
simptomiem, izslēdzot medikamentu vai vielu lietošanas rezultātā radītos
simptomus vai kādu somatisku (fizisku) saslimšanu. Simptomi parādās pēkšņi,
maksimālo intensitāti sasniedzot aptuveni 10 minūšu laikā un ilgst vidēji 22-30
minūtes, atsevišķos gadījumos ilgāk. Visbiežāk sastopamie simptomi: paātrināta
sirdsdarbība, paātrināts pulss, pastiprināta svīšana, drebuļi, trīcēšana, gaisa
trūkuma sajūta, aizdusa, apgrūtināta elpošana, elpas trūkums, kamols kaklā,
paātrināta elpošana (hiperventilācija), sāpes un diskomforts kreisajā
krūškurvja pusē, slikta dūša vai cits ar gremošanas orgāniem saistīts
diskomforts, galvas reibšanas sajūta, nestabilitāte, viegluma sajūta galvā vai
stāvoklis pirms ģībšanas, nerealitātes izjūta, grūtības apzināties, sajust sevi,
bailes sajukt prātā vai izdarīt kādu nekontrolētu rīcību, bailes nomirt,
tirpšanas, saspringuma vai durstīšanas sajūta, karstuma vai aukstuma viļņi.
Kopš
cilvēces attīstības pirmsākumiem fizioloģiskā līmenī daba tā ir iekārtojusi, ka
ikviens cilvēkam uz augstu stresu reaģē vai nu uzbrūkot vai bēgot. To nosaka
cilvēka smadzeņu uzbūve. Cīņas vai bēgšanas trauksmes poga, kas ir pamatā panikas
lēkmes fizioloģijai, nostrādā ķermenī tad, kad cilvēks ir saskāries ar tam
pietiekoši lielu stresoru. Kas notiek ķermenī? Kad psiholoģiskais spiediens
kļūst pārāk liels, tad smadzenes sūta trauksmes signālu hipotalāmam (smadzeņu
daļai), kas atrodas smadzeņu pamatnē, ko sauc arī par primitīvajām smadzenēm
(neracionālajām smadzenēm). Tās ir mantotas no agrīnajiem senčiem cilvēku rases
civilizācijas pirmsākumos, kad cilvēki dzīvoja alās un, satiekot tīģeri, bija
divas funkcijas - vai nu uzbrukt un nogalināt zvēru, vai ņemt kājas pār pleciem
un glābties bēgot. Šī ir tā smadzeņu daļa, kura reaģē tīri uz emocijām un
instinktiem. Ja ieslēdzas šīs smadzenes, veselais saprāts vairs nestrādā. Tad
aktivizējas nervu sistēmas daļa, kas atbild par organisma noskaņošanu darbībai
(uzbrukt vai bēgt). Šī trauksme ieslēdzas tad, kad ir sasniegts katram cilvēkam
individuālais psiholoģiskās izturības slieksnis. Tas nodrošina milzīgu
enerģijas pieplūdumu organismā. Asinīs tiek izmesta glikoze, kas ir enerģijas
avots. Ieslēdzas virsnieres, vairogdziedzeris, hipofīze (hormonālās regulācijas
smadzeņu daļa). Fizioloģiski cilvēkam asinīs izmainās hormonālais līmenis.
Visas
reakcijas notiek dažu sekunžu laikā. Ja cilvēks situāciju izvērtē kā bīstamu,
tad automātiski ieslēdzas šis stāvoklis. Mūsdienās mums vairs nav jācīnās ar
zvēriem, taču par uzbrucējiem ir pārvērtušies nikni priekšnieki, citi ceļu
satiksmes dalībnieki, dusmīgi partneri utt. Šīs situācijas mūs neapdraud tādā
mērā, ka mums būtu jāizdzīvo, taču fizioloģiskais mehānisms darbojas ar tādu
pašu spēku, it kā mums draudētu dzīvības briesmas. Primitīvajām smadzenēm nav
loģikas, ja ir saņemts signāls, tiek palaista fizioloģiskā ķermeņa reakcija.
Trauksmes
mehānisms tiek palaists atkarībā no mūsu nervu sistēmas tipa. Uzvedību stresa
situācijās bērns iemācās no vecākiem. Tas ir izstrādājies paradums. Tas
darbojas automātiski. Taču cilvēki piedomājot apzināti to var mainīt, liekot
lietā jaunus reaģēšanas veidus. Panikas lēkmes biežums var būt no reizes dienā
līdz dažām reizēm gadā.
Visbiežāk
no panikas cieš cilvēki 18-40 gadu vecumā, bet tā var būt arī jaunākiem
cilvēkiem un veciem cilvēkiem. Ļoti reti novērojama pēc 65 gadu vecuma. Dzīves
laikā no panikas lēkmēm cieš 2 līdz 4 cilvēki no katriem 100 cilvēkiem. Biežāk
no panikas lēkmēm cieš sievietes, nepatīkamos simptomus izjūt arī vīrieši,
tomēr vīrieši retāk un neaktīvāk meklē palīdzību.
Ar
laiku cilvēks var sākt izolēties no apkārtējiem, lai izvairītos no, viņaprāt,
panikas izraisītājiem. Tādā veidā cilvēks sāk izvēlēties mierīgākas
nodarbošanās, izvairās no noteiktām vietām, izvairās darīt konkrētas lietas. Ar
laiku cilvēks var pilnīgi pašizolēties, cieš dzīves kvalitāte, taču panikas
lēkmes laikā cilvēks nevar nomirt.
Par
visefektīvākajām metodēm panikas lēkmju profilaksei tiek uzskatītas KBT (kognitīvi
biheiviorālās terapijas) darba tehnikas.