Kurš ir atbildīgs par manu labsajūtu?
Katrs
cilvēks visticamāk kaut reizi dzīvē sev ir uzdevis jautājumu, kā kļūt laimīgam.
Psiholoģiskā un subjektīvā labklājība ir plaši pētītas dažādās psiholoģijas jomās,
visbiežāk pozitīvās psiholoģijas virzienā. Daudzi pētnieki ir mēģinājuši
definēt, kas tad ir laimes un labklājības izjūta. A. Kempbels 1976. gadā
uzskatīja, ka apmierinātība ar dzīvi atspoguļo cilvēka uztverē atstatumu līdz personīgo
mērķu realizācijai – cik tālu vai tuvu cilvēks redz iespējas realizēt savas
ieceres. Savukārt N. Bredberns uzskatīja, ka labklājību veido
balanss starp negatīvajām un pozitīvajām emocijām. Viņu galvenokārt interesēja,
kā cilvēki tiek galā ar ikdienas grūtībām. Rodžers (Roger, 1961) saviem pētījumiem
veltīja aptuveni 60 gadus un visbeidzot psiholoģisko labklājību apzīmēja ar
izdevušos dzīvi. Viņš ticēja, ka katram ir jātiecas kļūt par harmoniski
funkcionējošu personu, kura ir atvērta pieredzei, tic sev un pilnveidojas savas
dzīves laikā.
Psiholoģijas
profesore Kerola Rifa savos agrākajos pētījumos (Ryff, 1989) identificēja
psiholoģiskās labklājības pamataspektus: autonomiju, prasmi īstenot ikdienas
vajadzības, pozitīvas attiecības ar citiem, dzīves mērķa izjūtu, personības
izaugsmi un sevis pieņemšanu. Rifa koncentrējās uz psiholoģiskās labklājības
definēšanu un izmērīšanu. Darba rezultātā viņa nonāca pie 6 laimes
pamatprincipiem.
Princips |
Izteikta apmierinātības izjūta |
Izteikta neapmierinātības izjūta |
Sevis pieņemšana |
Pozitīva attieksme pret sevi, sevis dažādo īpašību
(pozitīvās un negatīvās) apzināšanās, pagātnes pieredzes pozitīva izjūta. |
Neapmierinātība ar sevi, vilšanās pagātnes
notikumos, neapmierinātība ar kādu no piemītošajām īpašībām, vēlme būt
citādākam nekā ir pašlaik. |
Pozitīvas attiecības ar citiem |
Siltas, apmierinošas, uzticības pilnas attiecības ar
citiem, ņem vērā citu vajadzības, ir spējīgs uz citu cilvēku izpratni,
emociju paušanu un tuvību attiecībās, izprot attiecību mijiedarbības
pamatprincipus. |
Vēsas attiecības ar citiem, grūtības būt atvērtam un
maigam, raizes par citiem, izolētības izjūta, augsts stresa līmenis tuvās
attiecībās. |
Autonomija |
Izteiktas spējas pieņemt lēmumus par savu dzīvi,
neatkarība, spējas stāties pretim sabiedrības spiedienam, uzvedību regulē
iekšējie mērķi un nodomi. |
Vēlme atbilst citu cerībām un gaidām, citu vērtējumi
un spriedumi ietekmē svarīgu lēmumu pieņemšanu, pakļaujas sabiedrības
spiedienam. |
Prasmes īstenot ikdienas vajadzības |
Ir prasmes organizēt ikdienas notikumus savā dzīvē,
efektīvi izmanto dzīves dotās iespējas, ir spējas izvēlēties vai radīt
apstākļus personisko vajadzību apmierināšanai. |
Grūtības organizēt savu ikdienu, izjūta, ka nav
spējīgs ietekmēt vidi ap sevi, vāji izmanto dzīves sniegtās iespējas. |
Dzīves mērķa izjūta |
Jēgas esamība un virziena izjūta dzīvē, uzskats, ka
jēga ir gan pagātnei, gan nākotnei, ir mērķi un iemesli dzīvot. |
Dzīves jēgas neesamība, maz dzīves mērķu, nav dzīves
virziena izjūtas, nesaskata dzīves pagātnes jēgu, nepastāv uzskati, kas
piešķir dzīvei jēgu. |
Personības izaugsme |
Izjūta par nepārtrauktu pilnveidošanos, saredz savu
izaugsmi, ir atvērts pieredzei, ir izjūta par savu spēju izmantošanu,
palielina sevis apzināšanos un pilnveidojas. |
Personīgās stagnācijas izjūta, izjūt garlaicību un
neieinteresētību ikdienā, izjūta, ka nespēj mainīt savu attieksmi vai
uzvedību. |
Subjektīvā labklājība, pēc zinātnieku domām, ir līdzsvara punkts starp cilvēka resursiem (spējām un talantiem) un dzīves izaicinājumiem (grūtībām un sarežģījumiem).