Līdzatkarība – paaudžu mantojums
Līdzatkarība attiecībās, tā netiek uzskatīta par psihisku traucējumu,
bet gan par psihes attīstības krīzi, kuru psihe cenšas pabeigt pie pirmās
iespējas jau pieaugušā vecumā.
Kas ir līdzatkarīgas
attiecības? Kā tās veidojas? Kādas grūtības tās nes sev līdzi? Kā sevi pasargāt
no iekrišanas līdzatkarīgu attiecību tīklos? Visus šos jautājumus esmu uzdevusi
sev pati, jo būtībā 98% no sabiedrības skar šis jautājums, tādēļ ka
līdzatkarīgas attiecības ir mūsu kultūras sastāvdaļa, kura no paaudzes paaudzē
tiek nodota caur mūsu ģimenes audzināšanas metodēm un savstarpējām attiecībām
ģimenē.
Līdzatkarība veidojas kā
sekas nepabeigtam bērna psiholoģiskās atdalīšanās procesam bērnībā (aptuveni
līdz 12 gadu vecumam). Lai bērns veiksmīgi “psiholoģiski piedzimtu”, ir nepieciešams,
lai bērna dzīves pirmajās 24 h starp māti un bērnu, kā arī starp tēvu un bērnu
izveidotos saikne (bērns tiek ņemts rokās, glāstīts, mīļots). Ja saiknes izveidošanās
šajā laikā ir traucēta, ir iespējams saikni izveidot arī vēlāk, taču tas prasīs
vairāk laika un enerģijas no vecāku puses. Galvenā doma ir – ka sākotnēji, kad
bērns ir mazs, vecākiem ir veiksmīgi jāpievienojas bērnam, apmierinot bērna fiziskās
un emocionālās vajadzības, un līdz bērna 6 gadu vecumam pakāpeniski jāatvienojas,
dodot viņam lielāku patstāvību, lai turpinātos bērna psiholoģisko izmēģinājumu
fāze, kur bērns eksperimentē ar tuvību un attālumu attiecībās ar vecākiem, bez
grūtībām virzoties uz priekšu un atpakaļ. Tas nozīmē, ka bērns bez sarežģījumiem
saņem uzmanību no vecāku puses, kad izrāda tādu nepieciešamību, un var
novērsties no vecāku uzmanības bez pārmetumiem un prasībām no vecāku puses,
droši attālinoties no vecākiem citā virzienā.
Ja šajā procesā rodas grūtības
ar vecāku pievienošanos vai atvienošanos, rezultātā veidojas līdzatkarības
fenomens. Grūtības varētu radīt vecāku trauksme no savienošanās ar bērnu (var
rasties izjūta, ka bērna vajadzības pilnībā pārņems vecākus tā, ka nepaliks
vieta viņu pašu vajadzību apmierināšanai) vai arī, ja pievienošanās ir
izdevusies veiksmīgi, var parādīties trauksme atdalīšanās stadijā, kur vecākiem
var rasties izjūta, ka bērns viņus pametīs, tādēļ bieži vien vecāki translē
bērniem pretrunīgus vēstījumus, kuri traucē bērna normālai attīstībai. Var
gadīties, ka grūtības rodas abos iepriekš minētajos posmos. Kad bērns emocionāli
atdalās no savas ģimenes, pirmos pāris gadus ļoti būtisks ir vecāku atbalsts un
emocionālā klātesamība, lai bērns neieslīgtu emocionālā līdzatkarībā. Tas
nozīmē ļaut bērnam eksperimentēt, piedzīvot dažādas situācijas un spēt
uzklausīt bez pārlieku liela satraukuma, atbalstīt, kad tas nepieciešams.
Ja bērnībā šis process
nav noritējis pietiekami veiksmīgi, pastāv liels risks, ka cilvēkam būs vēlme pieaugušo
attiecībās uzņemties nesamērīgi lielas rūpēs par otra personīgajām vajadzībām.
Piemēram, vīrs uzņemas darboties ar finansēm, sieva gādā par saimniecību mājās,
taču visu darbību pamatā ir trauksme, ka pretējā gadījumā otrs partneris var
pamest vai vilties, un šī trauksme bloķē paust savas patiesās jūtas. Un cita
situācija – abi partneri ir spējīgi parūpēties paši par sevi pilnā apmērā, taču
dala pienākumus, par tiem iepriekš vienojoties, – šo attiecību formu sauc par
sadarbību, un tādā veidā tiek veidotas savstarpēji atkarīgas attiecības, kas ir
pretējas līdzatkarīgām attiecībām.
Kā jau iepriekš minēju, viena
no līdzatkarības izpausmēm ir grūtības izjust un paust savas emocijas. Vienīgais,
ko līdzatkarīgais reizēm sev ļauj izpaust, ir „kašķīgās” emocijas, kuru laikā viņš
savas emocijas izreaģē, vainojot citus cilvēkus sev apkārt. Tas līdzatkarīgajam
palīdz nomaskēt dziļākus un patiesākus pārdzīvojumus. Līdzatkarīgie ļoti maz
zina par savām jūtām. Mēs kopumā sabiedrībā pārspīlējam mūsu racionālā prāta
funkcijas un faktiski ignorējam mūsu emociju funkcijas. Mūsu emocijas ir mūsu
iekšējie orientieri, kas mums parāda, kas mums ir svarīgs un nozīmīgs, lai
veiksmīgi pieņemtu lēmumus savā dzīvē. Pastāv piecas pamatemocijas:
1. Dusmas – dabiska reakcija, kad jūsu pamatvajadzības vai vēlmes nav
apmierinātas. Cilvēki var neļaut sev izpaust dusmu emocijas vai baidīties tās
izpaust.
2. Bailes – dabiska reakcija, kad apzināmies fiziskas vai emocionālas
briesmas. Cilvēki var neļaut sev izjust bailes, baidoties zaudēt spriestspēju.
Cilvēki var izmantot bailes, lai maskētu dusmas.
3. Skumjas – dabiska reakcijas uz cilvēka, lietas vai attiecību (reālu
vai iedomātu) zaudējumu. Tā ir svarīga atteikšanās daļa no tā, kam cilvēks ir
pieķēries.
4. Satraukums – dabiska reakcija, kad cilvēks sagaida kaut ko patīkamu,
nezināmu vai izaicinošu. Bailes un satraukums ir cieši saistīti savā starpā.
Dažiem bērniem ir bijis liegts izpaust satraukumu.
5. Laime vai prieks – dabiska apmierinājuma reakcija, kad cilvēks saņem
kāroto, nepieciešamo vai efektīvi kaut ko realizē. Daudzi cilvēki nezina, ka
var būt efektīvi un laimīgi.
Ciešanas parasti ir
slēptas bailes vai dusmas, kuras cilvēks neļauj sev izjust. Ir svarīgi pareizi
atpazīt savas emocijas un iemācīties tās izmantot kā informācijas avotu lēmumu
pieņemšanā. Emocijas un jūtas ir dabiska un normāla reakcija uz cilvēka
pārdzīvojumiem. Bez savu emociju pilnīgas apzināšanās cilvēki zaudē spēju
patiesi un dziļi izjust savu dzīvi.
Līdzatkarības grūtības
pieaugušā vecumā var radīt ilgstošas grūtības ģimenes attiecībās, darba jomā
(kā viens no izdegšanas sindroma cēloņiem) un daudzās citās dzīves jomās. Tas
kopumā pazemina labklājības līmeni ikdienā, rada paaugstinātu stresu un
ciešanas. Šajā gadījumā viens no risinājumiem var būt lēmums par palīdzības
meklēšanu pie speciālistiem: psihologa vai psihoterapeita.
Terapijas galvenais
uzdevums būs izstrādāt nepabeigtās savienošanās un atdalīšanās stadijas. Atveseļošanās
process būs veiksmīgs, ja klientam būs vēlme mainīties, drosme aplūkot savu
dzīvi citādākā gaismā un gatavība lūgt palīdzību. Terapijas procesā būs
nepieciešams nodibināt līdzvērtīgas, uzticēšanās pilnas attiecības, kur klients
būs gatavs strādāt patstāvīgi un uzņemties atbildību par saviem lēmumiem,
mācīsies no jauna just savas emocijas, apzināsies savas vajadzības un mācīsies
tās apmierināt.
Klīniskais psihologs
Viktorija Zariņa
Materiāls sagatavots pēc:
Берри Уайнхолд, Дженей Уайнхолд (2002 ) “Освобождение от созависимости”.